Rekonstruksi Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Assunniyyah Jember

  • Abdul Haris Institut Agama Islam Negeri Jember
Keywords: Arabic milieu; teachers; pesantren

Abstract

This article attempts to unravel the failure of Arabic learning in formal education institutions and tries to offer alternative solutions. The failure of formal education institutions in learning Arabic is mostly due to the lack of clarity in the vision of the policy makers on the position and significance of Arabic materials. This is reflected in the policy regarding the frequency of face-to-face learning, qualificat-ions of teaching staff, preparation of textbooks, and the position of Arabic language materials which are still not included in the category of national examination materials. The success of Assunniyyah Islamic Boarding School in Kencong Jember in learning Arabic is because they are able to present bī’ah ‘Arabīyah (Arabic milieu) in the pesantren, even though they use ta’zīr as one of their approaches. Formal education institutions are less successful, or even fail in learning Arabic because they fail to present bī’ah ‘Arabīyah in their neighborhood. There are many points that need to be addressed in the context of designing Arabic learning in the formal education environment, both related to the creation of the environment, teacher qualifications and standardization of textbooks as learning resources, or related to the position of Arabic as material that adequately deter-mines student graduation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AfghÄnÄ« (al), Sa‘īd b. Muḥammad b. Aḥmad. al-MujÄ«z fi QawÄ’id al-Lughah al-‘ArabÄ«yah. Beirut: DÄr al-Fikr, 2003.

Ahmad Muhammad Nasih (Guru Tugas Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember). Wawancara. Jember 17 Juli 2017.

‘AlÄ«, Muḥammad Ma‘ṣūm b. al-Amthilah al-Taá¹£rÄ«fiyah. Surabaya: Maá¹­ba‘ah SÄlim NabhÄn, t.th.

‘Aqil, ‘Abd Allah b. Sharḥ Ibn ‘AqÄ«l, Vol. 1. Beirut: DÄr al-Fikr, t.th.

‘Aqil, Ibn. Sharḥ Ibn ‘AqÄ«l ‘alÄ Alfiyat ibn MÄlik, Vol. 2. Kairo: Dar al-TurÄth, 1980.

BÄjurÄ« (al). Fatḥ Rabb al-BarÄ«yah ‘alÄ al-Durrah al-BahÄ«yah: Sharḥ ‘ImrÄ«á¹­Ä«. Surabaya: Maktabah Imaratullah, t.th.

Darsono dan Ibrahim, T. Fasih Berbahasa Arab Untuk Kelas IX Madrasah Tsanawiyah. Solo: PT Tiga Serangkai, 2013.

Darsono dan Ibrahim, T. Fasih Berbahasa Arab untuk Kelas VII Madrasah Tsanawiyah. Solo: PT Tiga Serangkai, 2014.

Darsono dan Ibrahim, T. Fasih Berbahasa Arab Untuk Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah. Solo: PT Tiga Serangkai, 2015.

Fahrurrozi, Aziz. “Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinyaâ€, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 1, No. 2, 2014.

FawzÄn (al), ‘Abd al-RaḥmÄn b. IbrÄhÄ«m dkk. al-‘ArabÄ«yah bayn Yadayk. Riyad: al-Maktabah al-Ra’īs, 2005.

GhulayaynÄ« (al), Muḥammad b. Muḥammad SÄlim. JÄmi‘ al-DurÅ«s al-‘ArabÄ«yah, Vol. 2 (Beirut: al-Maktabah al-‘Aá¹£rÄ«yah, 1993.

Hidayat, Saepul. Belajar Efektif Bahasa Arab Untuk Madrasah Aliyah Kelas XII. Jakarta Timur: PT Intermedia Ciptanusantara, t.th.

Kementerian Agama Republik Indonesia. Durus al-Lughah al-‘Arabiyyah: Buku Siswa Bahasa Arab Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Kelas X. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia, 2014.

-----. Durūs al-Lughah al-‘Arabīyah: Buku Siswa Bahasa Arab Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Kelas XI. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia, 2015.

Kurniawan, Ahmad Faiz (Pengurus Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember). Wawancara. Jember 23 April 2017.

Ma’arif, M. Syamsul. “Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Tingkat Madrasah Tsanawiyahâ€, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 4, No. 1, Juni 2015.

Mahyudin, Erta. “Model Pembelajaran Diskoveri sebagai Strategi Pembelajaran Bahasa Arabâ€, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 1, No. 2, 2014.

Nafisah, Aliyatin. “Model dan Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di SMA Islam Keling Jeparaâ€, Cendekia, Vol. 10, No. 1, Juni 2012.

Nasih, Ahmad Muhammad (Guru Tugas dari Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember). Wawancara. Jember 17 Juli 2017.

NaysÄbÅ«rÄ« (al), AbÅ« ‘Abd Allah al-ḤÄkim. al-Mustadrak ‘alÄ al-á¹¢aḥīḥayn, Vol. 4. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘IlmÄ«yah, 1990.

Qari (al), AbÅ« al-Ḥasan NÅ«r al-DÄ«n al-Mala al-ḤarawÄ«. Mirqat al-MafÄtiḥ: Sharḥ MishkÄt al-Maá¹£Äbih, Vol. 3. Beirut: DÄr al-Fikr, 2002.

ṢīnÄ«y, MaḥmÅ«d IsmÄ’īl dkk. al-‘ArabÄ«yah li al-NÄshi’īn. Riyad: IdÄrat al-Kutub al-MadrasÄ«yah, t.th.

SijistÄnÄ« (al), AbÅ« DÄwud. Sunan AbÄ« DÄwud. Beirut: al-Maktabah al-‘Aá¹£rÄ«yah, t.th.

Syaddad, Anwar (Ustaz Pembina Persiapan Lomba Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember). Wawancara. Jember 25 Februari 2017.

Ṭaqá¹­uqÄ« (al), Ibn. al-Fakhr fÄ« al-Adab al-Sulá¹­ÄnÄ«yah wa al-Duwal al-IslÄmÄ«yah. Beirut: DÄr al-Qalam al-‘ArabÄ«, 1997.

Tamam, Asep M. “Program Penyiapan dan Pembinaan Guru Bahasa Arab Profesional di Indonesiaâ€, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 1, No. 1, 2014.

Ulyan, Ahmad Fuad. al-MahÄrat al-LughawÄ«yah. Riyad: DÄr al-SalÄm, 1992.

Wahab, Muhbib Abdul. “Pembelajaran Bahasa Arab di Era Posmetodeâ€, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol. 2, No. 1, 2015.

Zaini, Ahmad (Ustaz Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember), Wawancara, Jember 23 Februari 2017.

-----. Wawancara. Jember 21 Januari 2017.

ZarnujÄ« (al), BurhÄn al-IslÄm. Ta‘lÄ«m al-Muta‘allim ṬarÄ«q al-Ta‘allum. Khartoum: al-DÄr al-SÅ«dÄnÄ«yah li al-Kutub, 2004.

Zuhair, Agus H. Baha’uddin (Mudīr ‘Ām Pondok Pesantren Assunniyyah Kencong Jember). Wawancara. Jember 26 Februari 2017.

Published
2017-09-04
How to Cite
Haris, Abdul. “Rekonstruksi Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Assunniyyah Jember”. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman 12, no. 1 (September 4, 2017): 173-203. Accessed November 26, 2020. http://islamica.uinsby.ac.id/index.php/islamica/article/view/441.
Section
Articles